Vanaf vrijdag 3 juli sluit AWV het kruispunt van de Universiteitslaan en de Trichterheideweg in Hasselt af. Tot half augustus legt de aannemer die kant van het kruispunt opnieuw aan en moeten automobilisten een omleiding volgen via een stukje van de Singel en de Sasstraat om de industriezone achter de Versuz te bereiken.
(Topfoto ter illustratie. © AWV)
Agentschap Wegen en Verkeer werkt hard verder aan de herinrichting van de fiets- en bustunnels onder de Universiteitslaan, tussen Campus H en het provinciehuis. Half juli opent het vernieuwde kruispunt met de Via Media, aan de kant van de bioscoopsite Kinepolis. Rechts-in, rechts-uit bewegingen tussen de Universiteitslaan en de parking aan Kinepolis zijn dan weer mogelijk. De tijdelijke toegang via de Kiezelstraat blijft wel in gebruik tot half augustus.
Nu is de overkant van dat kruispunt, aan de kant van de Versuz, dus aan de beurt. “De weginfrastructuur wordt er gedurende anderhalve maand aangepast, zodat die straks mooi aansluit aan het nieuwe kruispunt”, meldt het persbericht van AWV over die werken. Half augustus is het kruispunt helemaal afgewerkt. Tot die tijd blijven ook de fietsomleidingen dezelfde als vandaag.
Extra vertraging
Pas na de zomer kan het verkeer via de nieuwe weginfrastructuur bovenop de tunnels rijden. Want hetzelfde persbericht meldt dat er opnieuw een “kwalitatief probleem” is opgedoken. “Het komt wel vaker voor dat een aannemer een gedeelte beton of asfalt opnieuw moet aanpassen, omdat de kwaliteit niet voldoet na (strenge) controle”, reageert de woordvoerder van AWV. “Bij de fiets- en voetgangerstunnel tussen het provinciehuis en Park H is dit ook geval bij twee tunnelmoten. Men onderzoekt nog welke ingreep exact toegepast zal worden door de aannemer om dat technisch correct op te lossen.” Hij wil daarom op dit moment nog geen inschatting maken van de vertraging die deze correctie veroorzaakt. “Tot die tijd blijft verkeer rondom de werfzone rijden, waar dit nog steeds heel vlot verloopt”, aldus het persbericht.
Deze grote werf kende eerder al een probleem dat om correctie vroeg. Begin november 2019 stelde AWV namelijk vast dat de aannemer een vergissing hd begaan in de hoogtes van de vloerplaten van de twee fietstunnels in aanbouw. AWV eiste toen ook al een kwalitatieve rechtzetting op kosten van die aannemer.
De zuidelijke tunnel tussen het RAC en het Provinciehuis zat zo’n 50 cm te laag. Om die fout te corrigeren, was de aannemer verplicht om de prefab tunnelwanden weg te nemen, waarna het vloerniveau kon worden opgehoogd. De noordelijke tunnel tussen park H en de Japanse Tuin zat dan weer enkele tientallen cm te hoog, maar via aanpassingen aan delen van de reeds aangelegde wegenis kon die fout rechtgetrokken worden. Alles bij elkaar zorgde dat voor meerdere maanden vertraging. (ds)