Coolblue komt eind 2020 naar Quartier Bleu in Hasselt en bevestigt daarmee wat we eerder al schreven. Goed nieuws voor Limburgse klanten die eerst een product willen uittesten voor hun aankoop. Of de grote streetart koi binnen in het pand zal blijven, is momenteel nog niet duidelijk.
Op 20 mei ontvouwde Pieter Zwart, Beginbaas van Coolblue, zijn ideeën over zes bijkomende fysieke winkels in Nederland en België. Ook in Hasselt wilde hij graag een geschikt pand vinden, vertelde hij toen in de marge van de opening van de vestiging in Leiden.
Eergisteren kwam de bevestiging: nog voor het einde van dit jaar opent Coolblue een winkel van 1.700 vierkante meter in Quartier Bleu in Hasselt. Plaats genoeg dus om meer dan 1.000 producten uit te testen in de vijfde fysieke winkel in België, na Wilrijk, Zaventem, Gent en Brussel.
“Onze klanten hebben vaak al een idee welk product ze willen, maar willen het graag nog even ervaren”, vertelt Camille Depuydt, Manager Coolblue België. “Wanneer je op zoek bent naar een tv, dan wil je die eerst zelf zien. Zoek je een draadloze speaker, dan wil je even horen hoe die écht klinkt. Binnenkort is dit ook mogelijk in onze winkel in Hasselt.”
Hulp bij hun productkeuze krijgen ze dan van een van de 40 medewerkers die in de nieuwe vestiging aan de slag kunnen. Ook directe service na aankoop, afhaling van online bestellingen of reparaties van smartphones, tablets en Apple accessoires zijn diensten die de Hasseltse vestiging zal aanbieden. Kandidaten voor de functies van Floor Manager, verkoop- en reparatiemedewerkers, en “wie ervan houdt om klanten blij te maken”, kunnen nu al terecht op de website Werkenbijcoolblue.be .
Waar kennen we dat pand nog van?
Het pand dat Coolblue uitkoos, stond half mei ook al in the picture, omdat street artist TUZQ daar op een binnenmuur een enorme koivis schilderde. Die brengt symbolisch het zengevoel van de Japanse Tuin naar Quartier Bleu. “De verbouwingen moeten nog beginnen. Wat er precies met de muurschildering gaat gebeuren, is nog niet duidelijk”, reageert de persdienst van Coolblue op onze specifieke vraag hierover. Het kunstwerk is trouwens niet langer zichtbaar vanaf de straat omwille van de tijdelijke, etalagebrede stickers die de opening van de Coolblue-winkel aankondigen.
Hoe de beschikbare ruimte van 1.700 vierkante meter over de twee beschikbare verdiepingen zal worden verdeeld en ingericht, is op dit moment evenmin duidelijk.
“In en rond Hasselt zullen we binnenkort inderdaad bestellingen van kleine producten met onze eigen bezorgservice CoolblueFietst gaan leveren”, voegt ze er verder aan toe. “Met hoeveel fietsen dat zal zijn, kan ik je vandaag nog niet vertellen.” De krant Het Belang van Limburg vermeldde “drie fietsen” in haar artikel over deze opening.
Zoals we in ons eerdere artikel al vertelden over die fietsleverdienst, doet Coolblue in stedelijke gebieden grote inspanningen om het aantal leveringen op de klassieke manier – lees: met bestelwagen – te verminderen. “Wanneer we een winkel openen, beginnen we vanuit die winkel altijd met leveringen van kleine producten via CoolblueFietst. Voor Hasselt is dat dan ook niet anders”, reageert de persdienst. Wie zelf in de toekomstige nieuwe Coolblue-winkel zijn of haar pakje wil gaan afhalen, passeert trouwens eerst de bewaakte fietsparking met 500 plaatsen en bereikt pas daarna de ondergrondse autoparking Quartier Bleu.
Tenslotte nog dit detail: Coolblue krijgt door de pandkeuze in Quartier Bleu een directe marktcollega als quasi buur. Twee panden ligt namelijk de vestiging van Fnac, een van de eerste winkels die einde mei naar de nieuwe woon- en winkelwijk trokken. Coolblue lijkt daar echter weinig moeite mee te hebben. “Bij Coolblue meten we alles. Ook of het een goed idee is om ergens een winkel te openen. Dit doen we, omdat we klanten blij willen maken. We weten dat klanten naast online ook graag naar onze fysieke winkels komen.”
De precieze openingsdag van de Coolblue-vestiging wordt later nog bekendgemaakt. Die woorden klinken alleszins als een uitnodiging om einde 2020 fysiek in Hasselt te komen winkelen – en sluiten goed aan bij de ambitie van de stad en het centrummanagement van Hasselt om het fysieke belevingsshoppen tot in de minst bekende straatjes van de binnenstad – binnen én buiten de autoluwe zone – te promoten. Een ding staat nu al vast: de blauwe en oranje openingsballonnen zullen opvallen in een eindejaarsperiode die normaal eerder rood, groen en wit kleurt. (ds)