Stad Hasselt wil geen Vlaamse leidingstraat onder haar grondgebied. Het college van burgemeester en schepenen geeft een negatief advies voor het tracé van het ondergrondse pijpleidingennetwerk dat het Antwerpse havengebied moet verbinden met grote chemiebedrijven in Nederland en het Duitse Ruhrgebied. Eerder deze week kantte ook buurgemeente Halen zich al tegen dit Vlaamse megaproject.
(Topfoto: het voorgestelde tracé zou ongeveer onder de main stage van Pukkelpop door lopen, en aan de overkant van de Kempische Steenweg de hele festivalcamping in twee snijden. Foto © 2018 Kris Van de Sande)
Vlaanderen keurde in 2018 een toekomstige chemiestrategie goed die samenwerking met Nederland en Duitsland nastreeft. De havens van Rotterdam en Antwerpen moeten daarbij via een ondergronds netwerk van pijpleidingen met elkaar verbonden worden omdat dit tal van voordelen oplevert voor de drie nationale economieën en vooral voor de mobiliteit tussen de grote chemiebedrijven in deze drie gebieden. In een brede ‘leidingstraat’ worden daarbij alle belangrijke pijpleidingen gebundeld, waarop bedrijven in tussenliggende industriegebieden dan kunnen aantakken.
Vlaanderen ziet dus graag vanuit de Antwerpse haven een gereserveerde zone van 45 meter breed dwars door velden, natuurgebieden en zelfs doorheen woningen, bedrijven of ‘andere gebouwen’ heen. Het mag dus niet verbazen dat hiertegen heel wat weerstand ontstond, zelfs al kregen de lokale besturen in 2015 al een voorbereidende inkijk in het toen nog ruwe dossier. Vandaag is echter de publieke raadplegingsfase afgesloten, en blijkt dat de lokale besturen toch niet zo blij zijn met het Vlaamse plan.
“Dit voorgestelde tracé heeft een te grote negatieve impact op onder meer de ruimtelijke ordening en het groen van onze stad. Wij kunnen hier niet mee akkoord gaan,” verklaart het voltallige Hasseltse stadsbestuur vandaag. Vooral het gebied ten noorden van Hasselt zou zwaar lijden onder de graafwerken. “We hebben de plannen grondig bestudeerd, want dit tracé heeft een zware impact op de schaarse open ruimte en natuurgebieden in Hasselt en beperkt Hasselt in het vervullen van haar rol als centrumstad. Daarbij zal onze stad geen enkele meerwaarde ondervinden aan deze pijpleiding”, aldus burgemeester Steven Vandeput en schepen Marc Schepers, bevoegd voor ruimtelijke ordening.
“Bij het plaatsten van de leidingen voorziet men een strook van 45 meter breed waarop er niet gebouwd of gegraven mag worden. Ook de beplanting moet er verdwijnen,” verduidelijkt Schepers. “Daarnaast moet je ook rekening houden met een veiligheidszone van 230 meter. Dat wil zeggen dat binnen die zone geen verdere ruimtelijke ontwikkeling meer kan plaatsvinden.”
De leidingstraat zet onder meer een rem op de ontwikkeling van Kiewit. “De uitbreiding van de school en de ontwikkeling van de Vijverstraat worden op deze manier bijzonder moeilijk. Het domein Kiewit kan niet verder ontwikkeld worden en een megafestival als Pukkelpop met 80.000 bezoekers is helemaal niet meer mogelijk op de huidige locatie,” voegt hij er verder aan toe.
“Het voorgestelde tracé zou dwars door Domein Kiewit, Kolberg en de Demervallei lopen: liefst drie van de vijf belangrijkste groenpolen in Hasselt. Dat is een onvoorstelbare en onaanvaardbare aanslag op waardevolle natuur en de biodiversiteit die er jarenlang is opgebouwd,” vult schepen voor Natuur Joost Venken aan. “Niet enkel door stad Hasselt en natuurverenigingen maar ook door de Vlaamse en Europese overheden. Alleen al om en rond Herkenrode zou er 4,5 hectare bos verdwijnen met deze leiding terwijl in ons groenstructuurplan deze polen net opgenomen staan als prioritaire zones voor de verhoging van natuurwaarden. De plannen voor deze leiding, met alle werken die ermee gepaard gaan, staan daar volledig haaks op. Dit is simpelweg onaanvaardbaar.”
“Tot slot is het veiligheidsonderzoek ontoereikend. Het risico bij ongevallen voor de omgeving wordt niet onderzocht. Wij vinden dat er alternatieve tracés te vinden zijn die beter aansluiten bij de omgeving en haar functie.” Voor de Hasseltse burgemeester Vandeput is er daarom maar één antwoord mogelijk: neen, geen leidingstraat.
In buurstad Halen klonken maandag al vergelijkbare geluiden en gaf het stadsbestuur ook al een negatief advies. “Wij luisterden naar de bezorgheden van onze inwoners, de adviezen van de verschillende raden en volgen het bezwaarschrift van onze Gemeentelijke Adviesraad Leefmilieu,” aldus de Halense burgemeester Erik Van Roelen. In zijn stad loopt het tracé grotendeels door particuliere gronden, agrarisch – , natuur- en bosgebied, verduidelijkte hij in een persbericht. “Daardoor is er ook een zware impact op waardevolle natuurgebieden zoals de Vallei van de Zwarte Beek en de bossen van Hees.”
Het project ‘GRUP Leidingstraat Antwerpen-Ruhr (Geleen)’ sluit met deze publieke bevraging fase twee van in totaal zeven stappen af. De inspraakreacties en adviezen over de startnota worden nu verwerkt. In de volgende zogenaamde ‘scopingnota’ worden de te onderzoeken alternatieven en milieueffecten dan vastgelegd. Later volgt er dan nog een nieuwe publieke raadpleging. Voor alle details over het project kan je terecht op de website van Omgeving Vlaanderen. (ds)