Feiten. Anders bekeken.

Hasselt zegt ‘neen’ tegen Vlaamse leidingstraat

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Stad Hasselt wil geen Vlaamse leidingstraat onder haar grondgebied. Het college van burgemeester en schepenen geeft een negatief advies voor het tracé van het ondergrondse pijpleidingennetwerk dat het Antwerpse havengebied moet verbinden met grote chemiebedrijven in Nederland en het Duitse Ruhrgebied. Eerder deze week kantte ook buurgemeente Halen zich al tegen dit Vlaamse megaproject.

(Topfoto: het voorgestelde tracé zou ongeveer onder de main stage van Pukkelpop door lopen, en aan de overkant van de Kempische Steenweg de hele festivalcamping in twee snijden. Foto © 2018 Kris Van de Sande)

Vlaanderen keurde in 2018 een toekomstige chemiestrategie goed die samenwerking met Nederland en Duitsland nastreeft. De havens van Rotterdam en Antwerpen moeten daarbij via een ondergronds netwerk van pijpleidingen met elkaar verbonden worden omdat dit tal van voordelen oplevert voor de drie nationale economieën en vooral voor de mobiliteit tussen de grote chemiebedrijven in deze drie gebieden. In een brede ‘leidingstraat’ worden daarbij alle belangrijke pijpleidingen gebundeld, waarop bedrijven in tussenliggende industriegebieden dan kunnen aantakken.

Vlaanderen ziet dus graag vanuit de Antwerpse haven een gereserveerde zone van 45 meter breed dwars door velden, natuurgebieden en zelfs doorheen woningen, bedrijven of ‘andere gebouwen’ heen. Het mag dus niet verbazen dat hiertegen heel wat weerstand ontstond, zelfs al kregen de lokale besturen in 2015 al een voorbereidende inkijk in het toen nog ruwe dossier. Vandaag is echter de publieke raadplegingsfase afgesloten, en blijkt dat de lokale besturen toch niet zo blij zijn met het Vlaamse plan.

“Dit voorgestelde tracé heeft een te grote negatieve impact op onder meer de ruimtelijke ordening en het groen van onze stad. Wij kunnen hier niet mee akkoord gaan,” verklaart het voltallige Hasseltse stadsbestuur vandaag. Vooral het gebied ten noorden van Hasselt zou zwaar lijden onder de graafwerken. “We hebben de plannen grondig bestudeerd, want dit tracé heeft een zware impact op de schaarse open ruimte en natuurgebieden in Hasselt en beperkt Hasselt in het vervullen van haar rol als centrumstad. Daarbij zal onze stad geen enkele meerwaarde ondervinden aan deze pijpleiding”, aldus burgemeester Steven Vandeput en schepen Marc Schepers, bevoegd voor ruimtelijke ordening.

Indien Vlaanderen kiest voor het zuidelijke tracé van de leidingstraat, zou het brede gebied ten noorden van Hasselt zware gevolgen ondervinden. De zwarte lijn geeft aan hoe dit tracé over Hasselts grondgebied zou verlopen. Afbeelding © Omgeving Vlaanderen (bewerkt).

“Bij het plaatsten van de leidingen voorziet men een strook van 45 meter breed waarop er niet gebouwd of gegraven mag worden. Ook de beplanting moet er verdwijnen,” verduidelijkt Schepers. “Daarnaast moet je ook rekening houden met een veiligheidszone van 230 meter. Dat wil zeggen dat binnen die zone geen verdere ruimtelijke ontwikkeling meer kan plaatsvinden.”

De leidingstraat zet onder meer een rem op de ontwikkeling van Kiewit. “De uitbreiding van de school en de ontwikkeling van de Vijverstraat worden op deze manier bijzonder moeilijk. Het domein Kiewit kan niet verder ontwikkeld worden en een megafestival als Pukkelpop met 80.000 bezoekers is helemaal niet meer mogelijk op de huidige locatie,” voegt hij er verder aan toe.

“Het voorgestelde tracé zou dwars door Domein Kiewit, Kolberg en de Demervallei lopen: liefst drie van de vijf belangrijkste groenpolen in Hasselt. Dat is een onvoorstelbare en onaanvaardbare aanslag op waardevolle natuur en de biodiversiteit die er jarenlang is opgebouwd,” vult schepen voor Natuur Joost Venken aan. “Niet enkel door stad Hasselt en natuurverenigingen maar ook door de Vlaamse en Europese overheden. Alleen al om en rond Herkenrode zou er 4,5 hectare bos verdwijnen met deze leiding terwijl in ons groenstructuurplan deze polen net opgenomen staan als prioritaire zones voor de verhoging van natuurwaarden. De plannen voor deze leiding, met alle werken die ermee gepaard gaan, staan daar volledig haaks op. Dit is simpelweg onaanvaardbaar.”

“Tot slot is het veiligheidsonderzoek ontoereikend. Het risico bij ongevallen voor de omgeving wordt niet onderzocht. Wij vinden dat er alternatieve tracés te vinden zijn die beter aansluiten bij de omgeving en haar functie.” Voor de Hasseltse burgemeester Vandeput is er daarom maar één antwoord mogelijk: neen, geen leidingstraat.

In buurstad Halen klonken maandag al vergelijkbare geluiden en gaf het stadsbestuur ook al een negatief advies. “Wij luisterden naar de bezorgheden van onze inwoners, de adviezen van de verschillende raden en volgen het bezwaarschrift van onze Gemeentelijke Adviesraad Leefmilieu,” aldus de Halense burgemeester Erik Van Roelen. In zijn stad loopt het tracé grotendeels door particuliere gronden, agrarisch – , natuur- en bosgebied, verduidelijkte hij in een persbericht. “Daardoor is er ook een zware impact op waardevolle natuurgebieden zoals de Vallei van de Zwarte Beek en de bossen van Hees.”

Het project ‘GRUP Leidingstraat Antwerpen-Ruhr (Geleen)’ sluit met deze publieke bevraging fase twee van in totaal zeven stappen af. De inspraakreacties en adviezen over de startnota worden nu verwerkt. In de volgende zogenaamde ‘scopingnota’ worden de te onderzoeken alternatieven en milieueffecten dan vastgelegd. Later volgt er dan nog een nieuwe publieke raadpleging. Voor alle details over het project kan je terecht op de website van Omgeving Vlaanderen. (ds)

Ook interessant

Kinderprikkels voor de binnenstad

21/02/2019

21/02/2019 1

Twintig uiteenlopende ‘speelprikkels’ krijgen momenteel een plekje op zo’n vijftien locaties in de Hasseltse binnenstad. Het gaat daarbij om een...

Bibliotheek Hasselt Limburg blaast eerste succeskaarsje uit

23/01/2019

23/01/2019

Bibliotheek Hasselt Limburg (BHL) heeft een sterk eerste werkjaar achter de rug. Dat blijkt uit cijfers die schepen Habib El...

Pitch Please Hackaton: jongeren willen ouderen digitaal omarmen (en eraan verdienen)

21/02/2017

21/02/2017

Afgelopen zaterdag was UHasselt in Diepenbeek een arena voor innovatieve jongeren met ondernemerskwaliteiten. In het kader van Pitch Please, een...

OPROEP: Stad Hasselt vraagt foto-bewijsmateriaal van stormschade

17/08/2016

17/08/2016

De stad Hasselt vraagt bijkomend fotomateriaal aan haar inwoners om als rampgebied erkend te worden na de stormschade van einde...

Hasselt gaat de zachte boulevardstukken dicht fietsen

23/10/2019

23/10/2019

Stad Hasselt pareert de niet aflatende kritiek op de half afgewerkte fietsboulevard met nieuwe werfaankondigingen. Op de drie grote missing...

Sneller naar de wachtruimte via ticketzuil in AC Groenplein

18/05/2017

18/05/2017

Niet alleen aan het nieuwe stadhuis van Hasselt wordt gebouwd. Ook de manier waarop de stadsklant in de toekomst geholpen...

September wordt Japan(se Tuin) Maand

30/08/2016

30/08/2016

Hasselt wil op uitgebreide manier in de verf zetten dat België al 150 jaar lang diplomatieke banden heeft met Japan....

Wat kies je: met de auto, fiets of te voet aan de schoolpoort?

27/03/2018

27/03/2018

De ouders van drie scholen in de Hasseltse Heilig Hartwijk – Kindercampus Tuinwijk, Dalton 2 en BS Lyceum – konden...

Niet vergeten: een Valentijnscadeaubon voor uw huiskat

04/02/2018

04/02/2018

Vanaf 14 februari kunnen Hasselaren bij de dienst Leefmilieu een kortingsbon aanvragen voor de sterilisatie of castratie van hun huiskat....

Shoppen met een minimum aan hinder

09/12/2019

09/12/2019

Stad Hasselt pakt deze eindejaarsperiode noodgedwongen uit met een uitgebreid minder-hinder-shoppingplan. Bij de start van deze cruciale verdienperiode voor de...

Online vrijwilligersplatform moet vacatures invullen

07/03/2018

07/03/2018

Via een online platform wil stad Hasselt optreden als actor en regisseur tussen organisaties en vrijwilligers. Tijdens het PXL Salon...

Wat zijn uw plannen dit weekend?

28/06/2018

28/06/2018

De hoogdagen van de zomershopping zijn intussen al enkele dagen geleden begonnen in Hasselt. Nog tot en met 29 juni...

Wie wordt dé online promotor van Hasselt?

30/08/2019

30/08/2019

Stad Hasselt zet de eerste stappen naar city marketing via een uniek project. De ‘Blog Battle Hasselt’ gaat op zoek...

Antwerp Zoo’s new Savanna

23/06/2016

23/06/2016 1

When talking about zoo’s, the current way of thinking it are small cages and sad animals. It’s a good thing...

We komen nu aan in Klant-Centraal

12/10/2016

12/10/2016

Er waait al even een frisse wind door de NMBS. Het eens zo statige staatsbedrijf is ondertussen bijna drie jaar...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.