Tussen maandag 2 oktober en vrijdag 3 november creëert het Agentschap Wegen en Verkeer een nieuwe dubbelrichtingsfietsoversteek met lichten op de Kempische Steenweg in Hasselt. Het gevaarlijke kruispunt ter hoogte van de Zavelvennestraat en de Ranonkelstraat wordt op die manier een pak veiliger voor overstekende fietsers, tenminste wanneer zij de drukknop gebruiken en het nodige oversteekgeduld opbrengen.
“Om voetgangers en fietsers te detecteren in het verkeer installeren we op bepaalde plaatsen verkeerslichten met drukknoppen. Een druk op de knop maakt dat actieve weggebruikers binnen een maximum wachttijd groen krijgen en zich veilig naar de overkant kunnen begeven. Deze nieuwe oversteek zal op een cruciale plaats ruimte creëren voor overstekende fietsers op weg naar school, het werk, toeristische en andere bestemmingen”, verduidelijkt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters in het bijhorende persbericht.
Maximaal anderhalve minuut later kunnen zij dan in de toekomst deze drukke verkeersas oversteken. Zo lang duurt namelijk de doorlooptijd van een volledige cyclus die de verkeersinstallatie moet doorlopen. “Wanneer iemand op de drukknop duwt en het licht springt op groen, hebben fietsers 13 seconden om beide rijrichtingen over te steken in één beweging”, voegt de woordvoerster eraan toe. “Fietsers die op een later moment toekomen, wanneer het licht al even op groen staat, en voetgangers kunnen wachten in de middenberm en daar nog eens duwen op de drukknop om in de volgende cyclus aan de overkant te geraken.”
Die tijden zijn bovendien ook nog eens afhankelijk van het moment van de dag. “De installatie heeft een ochtend- (tot 12 uur) en avondprogramma (tot 24 uur), net om extra wachttijden tijdens spitsuren op dat traject te beperken. Er wordt dus afhankelijk van het tijdstip meer of minder groentijd voorzien voor verkeer richting Hasselt versus uitgaand verkeer.” Als de voorziene werktiming kan aangehouden worden, zijn de drukknoppen vanaf 3 november in werking. Uiteraard speelt het weer hierbij een rol, maar ook het verkeer en de hinder in de werfzone. AWV en de politie volgen dit nauw op tijdens de werkuren.
De werken gebeuren in twee fasen van elk een tweetal weken. De aannemer werkt tussen 9 uur en 15 uur om spitshinder te vermijden. Eerst gebeurt dat aan de kant van de Zavelvennestraat (richting Zonhoven en Houthalen), daarna aan de kant van de Ranonkelstraat (richting Hasselt). Aan beide zijden van de Kempische Steenweg wordt een dubbelrichtingsfietspad naar de oversteekzone voorzien, zowel vanuit de Ranonkelstraat als Zavelvennestraat/Kiewitdreef.
Fietsomleiding
Fietsers volgen vanaf 29 september en vervolgens tijdens de duur van de werken een omleiding naar “nabijgelegen kruispunten”. Ze fietsen aan beide zijden van de Kempische Steenweg in de twee richtingen tot enerzijds het kruispunt aan de kerk van Kiewit, of anderzijds tot aan de vertakking in Zonhoven, richting Beringen. Op die twee plekken kunnen ze dan veilig oversteken voor het vervolg van hun traject.
Doorgaand verkeer op de Kempische Steenweg kan de werfzone telkens over één rijstrook voorbij rijden aan een vertraagde snelheid van 50 km/uur. Aan de zijde waar niet gewerkt wordt, blijven beide rijstroken open. Bij de start van de werken zal de aantakking van de Zavelvennestraat enkele dagen afgesloten worden. Wanneer de werken aan de overkant starten, zal ook de aantakking met de Ranonkelstraat enkele dagen onderbroken worden.
De plooibakens, paaltjes en kasseien in de middenberm ter hoogte van de Zavelvennestraat worden opgebroken en vervangen door een groenzone. Er verandert verder niets aan de keerbewegingen op het traject, aldus nog AWV.
Meer werken in 2024
“Samen met nutsmaatschappij Fluvius en gemeente Zonhoven plannen we bovendien in 2024 riolerings- en wegeniswerken op verschillende straten rondom dit kruispunt, waaronder de Ranonkelstraat”, vertelt Hasselts schepen van Openbare Werken, Laurence Libert tenslotte nog. “Zo zal niet alleen de fietsveiligheid verbeteren dankzij de nieuwe fietsoversteekplaats, maar ook het fietscomfort in de naburige straten gaat dan fors omhoog.”