We zijn er bijna, verzekert de organisatie van Pukkelpop vandaag. Maar intussen voegt ze wel opnieuw enkele extra pagina’s toe aan het al uitgebreide vierdagen-PKP-festivalmenu…
Marquee Ouverture was vorig jaar een grote gok, maar een heel geslaagde. Klassieke muziek werd voordien namelijk nooit eerder live uitgevoerd op een festival. Toch zorgde Jef Neve met dat initiatief voor een ontzettend knap hoogtepunt van de editie 2018. Onder de noemer ‘meer van dat!’ mag hij dit jaar liefst drie keer een toegankelijk muzikaal programma rond hedendaagse klassieke componisten brengen. Het Gentse Crossbones Trombone Collective helpt hem bij de samenstelling, en liefst 25 muzikanten – waaronder de verbluffende jonge sopraan Hanne Roos – gaan u overtuigen dat klassieke muziek óók heel erg rock’n’roll kan zijn.
The Marquee Orchestra serveert op vrijdag 16 augustus muziek van Edvard Grieg, Antonín Dvorák, Eriks Esenvalds en Jef Neve zelf. Het orkest bestaat behalve Jef Neve en Hanne Roos uit het Crossbones Trombone Collective en Pulse Percussion Trio.
Op zaterdag 17 augustus goochelt Brass Against met ballen, protestsongs en hiphopanthems in een eigenbereid kopergekruid sausje. Want “of het nu gaat om nummers van Rage Against The Machine, Public Enemy, A Tribe Called Quest of Kendrick Lamar, de dames en heren van Brass Against blazen er moeiteloos nieuw leven in”, vinden ze bij Pukkelpop.
De derde en laatste Marquee Ouverture is voor Ertebrekers 80s Extravaganza, de groep rond Flip Kowlier, Jeffrey Jefferson en Peter Lesage. Kowlier is alvast duidelijk rond zijn ambitie voor die dag: “Opgegroeid in de jaren 80 en jullie zullen het geweten hebben.”
Elke Marquee Ouverture start om half twaalf ’s middags. Plak zeker een briefje hierover met duidelijke instructies tegen die kartons met bierblikjes in je tent. De afkorting ‘MO 11.30’ gaat in een campingsfeertje namelijk niet werken. “Goh, betekende dat Marquee Ouverture of Morgenvroeg Opstaan om half 12?…”
Mauro de ondoorgrondelijke
Komt hij deze keer met een promocampagne voor de kringwinkels of gewoon met een eigen invulling van ’tijd op overschot’? Feit is alleszins dat Mauro Pawlowski als “klankenkameleon” – zoals Pukkelpop hem omschrijft – aanklopte bij radiomaker Philippe Cortens en dat zij beiden hun muzikaal vernuft staken in het nieuwe project Circular Media Channel, kortweg CMC. Inspiratie vonden de heren in dozen en kratten in de Kringwinkel en tussen die inhoud waarover bijna iedereen altijd zo smalend moet lachen. “Wat deden ze vroeger toch allemaal? Kijk dit hier!” of iets van die aard. Mauro en Philippe zien al dat audiomateriaal gewoon als “interessant!”, en of het dan gaat om medische cassettes over hoestbuien of over obscure B-kanten van vergeten schlagersingeltjes maakt daarbij geen verschil. Creatief met afdankertjes is de projectleuze.
We herhalen het daarom gewoon nog eens: ooit zal de hersenpan van Mauro Pawlowski het onderwerp zijn van een (letterlijk) diepgaande wetenschappelijke studie en gaat men misschien achterhalen waar dit soort bizarre maar altijd verrassende kronkels hun oorsprong vonden. Intussen is de opdracht voor zondag 18 augustus heel eenvoudig: Komt dat zien, komt dat zien!
Nieuwe namen
WAARSCHUWING: De onderstaande video bevat stroboscopische effecten. Wie hier gevoelig aan is, kijkt beter niet en leest gewoon verder onder de video).
Een vader hebben die Guy Swinnen heet, opent in Vlaanderen links of rechts wel eens een deur, dat is geweten. Maar stel je voor dat je vader Paul David Hewson heet en die iedereen kent als Bono – die van U2 ja. Wat dan?
Zoonlief Elijah Hewson mag op vrijdag 16 augustus komen bewijzen dat hij met zijn drie kompanen van Inhaler voldoende muzikaal talent in huis heeft om meer te zijn dan enkel ‘zoon van’. Al moeten we eerlijkheidshalve toch bekennen dat zijn stem precies in hetzelfde herkenbare bedje ligt als die van papa, en dat de sound van Inhaler misschien niet zo pittig klinkt als de hele vroege U2 van ‘Boy’ of ‘War’, maar wel flink aanschurkt tegen die van papa’s groep uit de jaren negentig gecombineerd met andere 80s invloeden. Kom echter vooral zelf oordelen of de eerste Inhaler-single ‘My Honest Face’ overal terecht goed wordt onthaald en of dat eigen bandpotentieel er is. Want even eerlijk? Dat nummer hééft zeker en vast iets, net zoals dat andere nummer dat de groep volgens Discogs intussen al op zijn palmares heeft staan: ‘It won’t always be like this’. Zou Elijah dat geschreven hebben na een uitspraak van papa, vragen wij ons dan af? Toch stippen we deze aan in onze planning. Je weet namelijk maar nooit.
Gaan we verder gewoon ‘Pompen’ op vrijdag, of eerder de ‘Liefde in de lucht’ plukken? Voor sommigen is dat misschien een dilemma, maar niet zo voor Kraantje Pappie. Twee jaar geleden stond hij ook al in Kiewit, en dit jaar komt die hele karavaan feestanthems gewoon terug. Pappie brengt die dag trouwens zijn landgenote Eefje de Visser mee naar het festival, zodat het lieve kind haar Kiewitse festivalmaagdelijkheid eindelijk verliest. Wie weet wat voor teksten dat nog ooit gaat opleveren. Maar absoluut een terechte aanvulling van de affiche. Prospa tenslotte zijn dan weer twee jonge, razendpopulaire dj/producers uit Leeds die ook op vrijdag werden toegevoegd.
Voor de liefhebbers van hazy hiphop en strakke R&B is er Barny Fletcher op zaterdag 17 augustus. Deze 20-jarige Londener zit in dezelfde stal als Dua Lipa en Lana Del Rey terwijl hij nog maar anderhalf jaar bezig is met muziek. Drie jaar geleden werd hij gescout voor een muziekvideo met Frank Ocean die volgens Barny tot heden echter nooit werd uitgebracht. Hij haalt zijn invloeden zowel bij The Beatles, Queen als bij Jay-Z of Kendrick Lamar, wil niet de rest van zijn leven met muziek bezig blijven maar wordt intussen wel gezien als een grote belofte. En hij lijkt volgens ons een klein beetje op een jonge Justin Bieber. Tot zover de relevante achtergrond.
Dj Ilse Liebens weet intussen ook alles van de goede frietkoten op het Pukkelpopterrein en zéker van feestjes bouwen, dus kunnen we ook hier alleen maar een warme aanbeveling meegeven voor diezelfde zaterdag.
Met een waarschuwing sluit de organisatie het lijstje van de zeven nieuwe namen af. “Zorg er alleen voor dat je zondag 18 augustus nog genoeg energie overhoudt voor the one and only Michael Midnight.”
Underground DJ’s
De dj’s voor het after party concept Underground – een alternatief voor de gitaar georiënteerde festivalbezoeker – zijn ook bekend. Op donderdag 15 augustus tekent Studio Brusselicoon Stijn Van de Voorde present, vrijdag 16 augustus Sanseveria Sound System, zaterdag 17 augustus Eppo Janssen & Friends en op zondag 18 augustus mag Bram Willems het spreekwoordelijke licht uitdoen. Afspraak elke avond, na de headliner in de Club-tent. Begin alvast maar de Oor Popencyclopedie te studeren (alle 19 delen, liefst), want al die heren – toch niet énkel heren, Chokri? – beschikken over een uitgebreide speleologisch onderbouwde muziekkennis die reikt van Kiewit tot aan de planeet van de Guano Apes en terug. Dus wie graag wil meediscussiëren aan de toog van deze gezellige music diggers bar, komt maar beter goed voorbereid aan de start.
De one and only PKP APP!
Gelukkig zagen ze jaren geleden bij Pukkelpop in dat een app helpt om de festivalganger doorheen het bos de juiste tenten en bands te vinden – én het tijdschema, vanzelfsprekend. Die PKP APP versie 2019 staat weer te popelen om geïnstalleerd te worden en vooral, om u een exclusieve sneak preview te geven op donderdag 13 juni van 11u tot 16u. Wie graag zijn ultieme parcours goed op tijd wil plannen, downloadt dus als de bliksem deze app voor iOS of Android. Vanaf donderdag om 16 uur valt het tijdschema ook te raadplegen (of zelfs old school te printen) via de website van Pukkelpop.
De allerlaatste namen volgen in de loop van de volgende weken, maar nu blijven er écht maar een handvol meer over. En neen, dat maakt geen deel uit van een tricky dubbele examenvraag: hoe groot zijn de handen van Chokri en hoeveel namen passen daar nog in? De examenvraag luidt heel simpel: heeft u al een ticket? (ds)