Is er sprake van een symbolische ‘spadesteek’ om de knoop rond lijn 1 van Spartacus te ontwarren en een uitweg te zoeken uit een mogelijke en langdurige loopgravenoorlog? Gisteren stuurde John Aarts, de Maastrichtse wethouder Mobiliteit, Stadsbeheer, Duurzaamheid en Hospitality een laatste update via een raadsbrief naar de gemeenteraadsleden van zijn stad. Er was op 5 juli al een eerste overleg tussen de trampartners – dus ná de bewuste deadline – en Vlaams minister Lydia Peeters nam alvast het initiatief voor een openingszet.
Minister Peeters legde immers een voorstel op tafel om “een onderzoek te doen naar een minnelijke oplossing met tussenkomst van derden.” Ze wil “zich inspannen om het bedrag van € 3 miljoen schadevergoeding tracé-inkorting zo snel als mogelijk terug te betalen.” Maastricht stelt zich nu positief maar afwachtend op. “Dat voorstel zal worden betrokken in onze afweging rondom het vervolgproces.” De minister deed dit voorstel tijdens een ontmoeting tussen haarzelf, gedeputeerde Jasper Kuntzelaers van de Nederlandse provincie Limburg en wethouder Aarts.
Het conflict tussen Vlaanderen en Maastricht draait zoals bekend om een compensatievergoeding van 22,6 miljoen euro voor de afhandeling van het tramdossier Hasselt-Maastricht oftewel Spartacus Lijn 1. Maastricht is van oordeel dat Vlaanderen de gemaakte afspraken over de tramverbinding niet nakomt door haar keuze voor een alternatieve trambusverbinding én een gewijzigd tracé in Hasselt. Aan Nederlandse kant werden de voorbije jaren echter al kosten gemaakt voor een tramverbinding. Het geclaimde bedrag kwam op tafel na een financieel onderzoek op vraag van Vlaams minister Lydia Peeters.
Vlaanderen wil deze politiek gevoelige zaak in der minne oplossen en niet zomaar “een cheque uitschrijven”. Dat maakte minister Peeters duidelijk tijdens een vergadering van de Commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement op 8 juni jongstleden. Ze verwees verschillende keren naar het belang van verdere, vertrouwelijke gesprekken. “Leidt dat tot niks, dan moet een derde instantie zich er misschien over buigen. Is dat een vorm van arbitrage of een gerechtelijke instantie? Ik denk dat we eerst alle kansen moeten geven aan een regeling in der minne.” Sindsdien werd het achterkamer-stil over Lijn 1, ogenschijnlijk alleszins.
De deadline van 1 juli verstreek bovendien zonder ‘breaking news‘. Maar vandaag blijkt dat Maastricht evenmin op zoek is naar een gevecht voor de rechtbank, tenzij het geschil écht niet opgelost zou geraken. Toch vermeldt de brief een heel kritisch detail over de Vlaamse houding: “Resultaten van het zogenaamde boekenonderzoek, dat werd uitgevoerd naar de kostenpost aan Nederlandse zijde van € 22,6 miljoen, werden niet met ons gedeeld.” Op advies van het Vlaamse advocatenbureau dat het onderzoek uitvoerde?
Over de ontmoeting van 5 juli lezen de Maastrichtse raadsleden de volgende samenvatting: “Tijdens dit overleg zijn de wederzijdse standpunten nogmaals toegelicht. Van Nederlandse zijde is aangegeven dat wij een bevredigend voorstel tegemoet willen zien rondom onze kostenpost van € 22,6 miljoen waarin begrepen de aan Vlaanderen betaalde € 3 miljoen schadevergoeding vanwege tracé-inkorting Centraal Station naar Mosae Forum; van Vlaamse zijde werd de schade-eis betwist. Alle partijen aan tafel willen graag een goede en vlotte afhandeling van het tramdossier en het belang van grensoverschrijdende mobiliteit werd benadrukt.” Het gekende, officiële standpunt met andere woorden.
Maastricht bereidt zich nu voor op de volgende fase, namelijk de behandeling van het dossier in een zogenaamde Bestuurlijke Werkgroep. Pas als die niks oplevert, is er sprake van een zaak bij de rechtbank in Maastricht. De oorspronkelijke Kaderovereenkomst omtrent Spartacus Lijn 1 voorziet deze stappen in het geval van geschillen. Wethouder Aarts is zelf voorzitter van die Bestuurlijke Werkgroep en heeft alvast een eerste vergadering bijeengeroepen in september. De raadsbrief vermeldt tenslotte geen nieuwe deadline.
Alle informatie hierboven is terug te vinden in de raadsbrief, want voor het overige “onthoudt Maastricht zich van verder commentaar.” (ds)
Op donderdag 13 juli om 14 uur vergadert de Vlaamse Commissie Mobiliteit opnieuw. Op de agenda staat dan onder andere een vraag van Johan Danen (Groen) over de afhandeling van dit dossier.
(Archieffoto Spartacus Lijn 1 – © De Lijn)