Proximus Move is de jongste telg van de Proximus familie. Of toch het broertje dat stiekem geboren werd, verwekt door de melkboer. Maar wel eentje dat zal uitgroeien tot een wereldverbeteraar. Misschien een rare analogie, maar het is zo dat Proximus Move een kleine start-up is binnen de telecom gigant. Proximus Director of Customer Innovation Koen Delvaux, van vroegere Mobile Vikings-faam, heeft een team van 10 mensen verzameld. De ene helft zijn developers, de andere helft dan weer de operatives. Samen willen ze terug een gezicht plakken op een firma. Wij spraken met hem.
“Neem nu het voorbeeld van nutsbedrijven zoals water- en energiebedrijven”, begint Koen gepassioneerd te vertellen via onze Facebook-mobile verbinding. “Daar heb je in het begin éénmaal contact mee. Het enige andere contact is als er iets fout is. Als je klanten dat gevoel hebben bij je bedrijf, dan kan je evengoed stoppen. Zo kan je niet innoveren. Kijk maar naar de banken, zij werden verplicht om te veranderen. Wij willen opnieuw een goed gevoel geven aan de mensen. Geen urenlange wachtrijen aan de telefoon, maar support via Facebook, of face to face! Wij willen een experience creëren als telecom operator. Het gevoel van het merk”.
Waar vroeger Mobile Vikings de sympathieke underdog was, is veel van de charme ondertussen veranderd, deels omwille van de overname door Medialaan. Is dit een inhaaltactiek van Proximus? “Bij oprichting was Mobile Vikings eigenlijk degene die de markt opentrok. Alle data-abonnementen waren gericht op bedrijven, terwijl nu de markt volledig is opengetrokken.”
Wat willen ze nu eigenlijk precies doen? Wel, in het kort: mensen terug samenbrengen. “Onze klanten komen graag buiten, maar missen soms de motivatie. Onze eerste stap zijn de City Experiences, een soort city marketing met als bonus dat we met ons product mensen belonen. Wie aan een City Experience deelneemt, krijgt die maand ongelimiteerde data bovenop zijn of haar product. Dat kan gaan van eens te gaan eten, of iets actiever zoals yoga of karting.“
Uitvalsbasis is voorlopig enkel Gent. Niet verwonderlijk als we kijken naar de mobiele geschiedenis van deze historische stad. Het was één van de eerste vijf steden wereldwijd met een eigen Foursquare badge terwijl in de rest van het land het woord ‘inchecken’ nog onbekend was. “Wij zijn bewust een klein en mobiel team. Als iemand ons nodig heeft, dan kan die meteen bij ons terecht. Een SIM-kaart die te lang onderweg is? Wij springen de fiets op en brengen die rechtstreeks. Dat is ook de reden waarom wij voorlopig enkel in Gent blijven. Onze service moet goed zijn, dus reikt die zo ver als onze fiets gaat.”
Proximus Move is om te beginnen een tijdelijk project van tien weken. Na de evaluatie zal beslist worden om al dan niet verder te gaan en uit te breiden. Dat er interesse is vanuit de gebruikers valt zeker niet te ontkennen. Na twee weken enkel word of mouth-reclame via de eigen kleine Facebook pagina volgden al meer dan 360 inschrijvingen. Nu die pagina sinds gisteren actief is, begint de traffic vlot te stijgen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Meer informatie kan je vinden op proximusmove.be (kvds)