Het is ondertussen al 10 jaar geleden dat Steve Jobs op dat podium stond in San Francisco, en de allereerste iPad voorstelde. Wat tegenwoordig wordt gezien als een van zijn iconische Keynotes veranderde de technologie wereld meteen. Maar, en dat is een grote maar, het duurde eventjes eer dat die iPad op volle kruissnelheid kwam, en gezien werd als een creation device, inplaats van een consumation device.
Dus een toestel waarop je kan creëren, en niet enkel consumeren.
Een van de grondleggers daarvan is Procreate. Gelanceerd in 2011 voor wat eigenlijk toen vingerverven was, is het heel snel, heel professioneel geworden. Toen in 2015 de Apple Pencil als precisie tool werd voorgesteld, werd opeens Procreate helemaal de koning van de creatie.
Nu, als er op desktop een koning van creatie is, is het wel Adobe. Met hun grote suite aan programma’s zijn zij de absolute standaard in de creatieve industrie. En het is duidelijk dat het schip aan het zeilen is richting de iPad Pro. Maar, een groot schip als Adobe kan niet zo maar alles omgooien en op elke golf meesurfen.
Stap voor stap heeft Adobe de grondwerken gelegd in hun desktop apps, om mobiel werken beter en beter te maken. En met Fresco lijkt Adobe te zeggen: We zijn er klaar voor!
Het is al langer aangekondigd, zoals ze daar wel al eens doen, als Project Gemini. Een app voor te schetsen, tekenen en schilderen, met een beetje AI erachter.
Zo zijn er Live Brushes. Stel dat je nu digitaal met waterverf wil kliederen, zal Adobe’s Sensei (zoals ze hun AI noemen), dan zullen de kleuren ook gaan blenden zoals ze dat op papier ook zouden doen. Olieverf daarentegen krijgt dan weer meer relief.
Als Adobe zegt dat ze er klaar voor zijn, dan menen ze dat ook. Brushes die je al hebt in Photoshop zijn meteen beschikbaar. Daarnaast zijn er zelfs borstels van sommige meesterschilders gedigitaliseerd, om écht in hun voetsporen te treden. Nog leuker, als je favoriete kleuren hebt voor een specifiek project, die staan al op je te wachten met Libraries.
De naam Fresco is ook niet zo maar gekozen. Net zoals de Fresco techniek is het er om te gebruiken wanneer de inspiratie toeslaat. Iets wat ik zelf kan beamen. Ik ben absoluut geen schilder, maar toen ik tot rust zat te komen voor een mooi landschap met een grote tas thee en mijn iPad ben ik spontaan beginnen heuvels te schetsen. Zo zie je maar.
Wat wel anders is dan het ‘buy once, own forever’ business model van concurrent Procreate heeft Adobe gekozen voor een subscription based model van €9,99 per maand. Als je al Adobe Creative Cloud subscriber bent zit het gebruik van de app inbegrepen in je abonnement.
Het is de eerste versie, maar met Fresco (App Store) heeft Adobe wel degelijk de deur opengezet voor een heldere toekomst voor creativiteit op mobiele devices.
En nu is het vooral uitkijken naar de aangekondigde Photoshop op iPad …
Foto’s © Adobe